Musik som et redskab til social inklusion overalt i Europa

Transfer netværket ON STAGE er med den spanske by L’Hospitalet i spidsen i gang med udvikle nye initiativer med musik, som driver for social inklusion i børnehøjde. I alt seks byer fra hele Europa lærer fra eksperterne i den spanske by, L'Hospitalet.

Koncert i netværket ON STAGE

Byen L’Hospitalet har udviklet en praksis, der kombinerer undervisning i folkeskolen med musik- og kunstprogrammer. Resultaterne i den spanske by er så gode, at den spanske kommune, L’Hospitalet, har udbredt konceptet på alle deres 12 folkeskoler. De har været særligt gode til at få børn med anden etnisk baggrund integreret i det spanske samfund. Musikken og fællesskabet har været nøglen. Nu skal skoler i seks andre europæiske byer lære fra L’Hospitalet i transfer netværket, ON STAGE. 

2019 sluttes af med masser af gode oplevelser fra ONSTAGE: Musikskoler, der skaber social forandring. De seneste måneder har budt på rejseaktiviteter til 3 af partnerbyerne, hvor netværket kunne lære og dele god praksis mellem hinanden.


Besøg i den musikalske by Katowice, Polen

Fra 9. til 11. september besøgte LEAD partneren, L’Hospitalet, som er en forstad til Barcelona, den polske by, Katowice. I 2015 var Katowice UNESCO's Musik By og byen har kultur og traditioner for musik. 
Besøget fokuserede på, hvordan der kan undervises i musikprogrammer på folkeskoler. Erfaringer, strukturer, didaktik og ressourcer fra L’Hospitalet blev delt med underviserne fra Katowice og Brno i Tjekkiet, der også deltog i mødet. En ny viden, der har hjulpet dem med at udvikle deres egne undervisningsprogrammer. Besøget omfattede også workshops med lokale studerende.

Polen har en masse historie, som er fuld af overlappende imperier og konfrontationer. Katowice har været en industrihovedstad, der for 20 år siden begyndte at søge efter en ny identitet, da kulstofminerne lukkede. Musik blev en del af svaret, og nu drømmer de om at kombinere industritidens metalliske lyde med musikundervisningen på skolerne. 

 

Musik som nøgle til aktivt medborgerskab

En måned senere var Katowice vært for det fjerde transnationale møde i ONSTAGE netværket. Det foregik fra den 21. til 23. oktober med fokus på det operationelle niveau for god praksis, herunder de undervisningsmæssige og organisatoriske færdigheder. Alle syv partnerbyer diskuterede de professionelle profiler og de overordnede strukturer, der er nødvendige for at styrke folkeskolens elevers lyst til et aktivt medborgerskab. Tesen er, at det aktive medborgerskab kan styrkes markant gennem musik og det fællesskab, der opstår. 

Derudover blev dette møde brugt til at dele den fortsatte udvikling af transfer planerne – den plan, der illustrerer, hvordan partnerbyerne overfører og tager ved lære af LEAD partneren, L’Hospitalet. Den spanske by er i dette transfer netværk, den primære by som partnerne forventes at adoptere metoder fra til egen kontekst og kultur. 


Mødet med LEAD partnerbyen, L’Hospitalet

LEAD partnerbyen var vært for ONSTAGE-netværket fra 7. til 10. oktober. 17 personer deltog fra de 6 partnerbyer for at få en musikalsk oplevelse af den gode praksis. Formålet med netværksmødet var, at partnerbyerne skulle se, hvordan almindelige pædagogiske og kunstneriske kriterier på musikskolen i Spanien kan komme til udtryk i undervisningen i alle typer musikprogrammer. 

Lærerne fra musikskolen i Spanien deltog i specifikke arbejdssessioner, der fokuserede på det praktiske og principperne bag undervisningen. De bruger de samme metoder, uanset om undervisningen foregår på musikskolen i L’Hospitalet eller på folkeskolerne. Nogle metoder er tilpasset og rettet mod elever med særlige behov, da netværket har fokus på initiativer, der fremmer social inklusion. 
Flere musik-, drama- og dansetimer blev besøgt, både i hovedbygningen og på folkeskolerne. En af de besøgte skoler var Pau Vila School, den første, som den spanske musikskole udviklede et musikprogram (strengorkester) til i 2005. Derudover blev der arrangeret nogle sociale aktiviteter samt korte koncerter, hvor lærere, familier og studerende nød forestillinger af forskellige af musikskolens grupper (jazzmanouche, windband, big band og pop rock).


Et dansk besøg med inspiration

Endelig var Aarhus Musikskole vært for det sidste netværksmøde i 2019. Fra den 25. til 29. november delte Aarhus ud af deres oplevelser, erfaringer og projekter som en musikskole, der tager et socialt ansvar og er en folkelig institution. De viste blandt andet World Music Center, konceptet Musikunik og Grobund Bandakademi. 
Under dette netværksmøde optrådte tre jazzlærere og to studerende fra L’Hospitalet ved to koncerter, hvor også den danske kontrabassist, Løkke Fedt, fra Aarhus Musikhus og Erlings Jazz Club spillede med.


2020 bringer…

En række nye netværksmøder og meget mere læring inden netværket runder af i efteråret og deler ud af deres erfaringer til diverse events og konferencer i Europa. Vi glæder os til at se, hvilke konkrete løsninger, de seks partnerbyer er blevet inspireret til at etablere i deres hjembyer. 

 


Artiklen er skrevet af Belén Ambi og frit oversat af Louise Meier.